Cara Merawat Kulit Kering Dan Bersisik



Kulit menjadi kering dan bersisik kerana lapisan luar kulit iaitu epidermis telah hilang. Jika tiada epidermis, kulit akan menjadi kering dan pecah-pecah.

skin-layers

Bahagian kulit yang kering ini boleh dikopek dan ini boleh menimbulkan iritasi atau kepedihan terutama jika terkena sabun atau makanan yang pedas. Ini akan menimbulkan ketidakselesaan pada individu. Kerja-kerja rumah juga sukar dilakukan terutamanya seperti membasuh pinggan mangkuk, memotong bawang dan membasuh baju.

Rawatan Kulit Kering dan Bersisik



Kolagen
Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan  protin di dalam badan. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.

Kolagen terdapat pada kornea, kanta mata, kulit, salur darah, keratin (rambut dan kuku), tulang, tendon, rawan sendi, gigi, hati, tulang, sum-sum, tisu dan organ seperti buah pinggang, jantung serta sistem limfatik.

Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun pada selepas usia 25 tahun. Kesan pengurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.

Oleh itu, kolagen diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit seperti osteoarthritis (sakit sendi), osteoporosis, arteriosclerosis selain untuk kecantikan dan pelembap kulit. Kolagen menyediakan penampungan air badan dan mengoptimakan penghidratan. Kesannya, ia akan melembapkan dan meningkatkan kekenyalan serta ketegangan kulit



ESP ( Energising Soy Protein)

Protein adalah makanan terpenting untuk badan kita sebab tubuh badan  kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibody, enzim, hormon, haemoglobin dan sel-sel. Keseluruhan sel-sel 9anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsinya seperti membina sel-sel baru, menggantikan tisu-tisu badan yang lama dengan tisu-tisu badan yang baru, menggantikan tisu-tisu yang rosak dengan tisu-tisu yang baru.

ESP merupakan sumber protein lengkap dengan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dalam menu diet seharian. Berasaskan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi.

Rendah lemak dan bebas kolesterol. Esp terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yang aktif.

ESP membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan, dan fungsi enzim dan hormon yang sempurna. ESP juga membantu mengekalkan paras gula normal di dalam darah.

Kelebihan ESP menjadikan kulit cantik, halus, gebu dan berseri, membantu hilangkan parut, memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih, menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur, cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan. ESP juga menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.

Harga ESP Shaklee ialah  RM159.00. Boleh bertahan sehingga 2 bulan.


Untuk pembelian, sila hubungi Lia di 018-5776940. 

Penghantaran melalui poslaju ke seluruh Malaysia. Cod di Medan Gopeng, Ipoh

No comments:

Post a Comment