Tips Agar Rajin Memasak

Ada masa2nya tetibe je rase macam malas nak masak. Bila fikir nak kena kupas bawang, potong sayur, cuci ayam dan sebagainya. Baik beli kt kedai je kan. Haa mana boleh. Kan tips kebahagiaan keluarga kena bagi suami dan anak makan hasil air tangan kita sendiri.

Sejak cuti bersalin ni saya makin rajin ke dapur. Anak pun dh bertambah so kena masak lebih sikit untuk suami dan anak2. Dulu masak untuk perut berdua je. Sekarang dh 4 empat iaitu mama, daddy, kakak qish & kakak meen. Baby exclusive breastfeed lg Alhamdulillah.

Saya mengamalkan petua ini iaitu selepas ke pasar membeli bahan mentah seperti sayur dan ikan, saya akn terus mencuci serta memotong semua bahan mentah tersebut. Sebelum ni, bila nak masak baru amik sayur sikit then basuh & potong.



Saya hanya mengambil masa lebih kurang sejam untuk siapkan bahan2 mentah supaya bila masa nak masak nanti just campak2 je bahan yg dh siap bersih and potong tu. Bahan mentah tersebut pula boleh tahan antara 1-2 minggu. Simpan pula dalam bekas kedao uadara Tupperware One Touch tu, InsyaAllah boleh kekal segar selama lebih dari seminggu.


Bagi sayur berdaun yg mudah layu, selepas dicuci toskan dulu airnya sebelum disimpan.


Bawang dan bahan mentah lain akan lebih panjang jangka hanyatnya jika disimpan di dalam bekas kedap udara. Tak ada lagi masalah pembaziran membuang bahan mentah yang busuk or layu.


Pastu simpan dalam peti ais cantik2 macam ni. Baru lah kemas dan bersemangat nak memasak. Hakak2 yang suke beli Tupperware tu jgn simpan je dalam lemari. Gunakan Tupperware anda untuk kemaskan lagi peti ais anda.

Kalau rasa letih dan kurang bertenaga tu boleh ambil supplement Vitalea Shaklee. Lagi bagus kalau ambil bersama B Complex. 


Vitalea rm88
B Complex rm52

Nak beli boleh hububgi saya di 012-2827736 atau 018-5776940.

No comments:

Post a Comment