Petua Kekalkan Sayur Segar Seperti Baru Dibeli

Selalu kalau beli sayur berdaun seperti sawi dan bayam memang kena masak cepat-cepat sebab sayur macam ni senang sangat rosak. Kalau keluarga kecil macam saya ni memang selalu sangat terpaksa buang sayur sebab sayur dah layu and lembik. Rugi sangat-sangat. Tambah kalau hari bekerja, selalu tak sempat nak masak.

Selalu saya baca kalau nak kekalkan kesegaran sayur balut dengan suratkhabar dan plastik sebelum simpan dalam peti ais. Masalahnye iools  memang tak ada beli suratkhabar so mana nak cari suratkhabar kan.

So satu hari tu saya cuba cara ni. Bersihkan sayur yang dibeli, then potong kecil kemudian saya simpan dalam tupperware kedap udara yang namanya one touch tu.



Ni gambar sayur hari kedua.


Ni hari yang ketiga.


Selalu hari ketiga memang sayur dah layu tak sesuai nak buat masak dah. Ni sawi saya ni masih segar ranum lagi.

So boleh la mommies semua cuba nanti k.

No comments:

Post a Comment