Petua Berjimat Ketika Makan Di Luar

Sekarang ni macam-macam jenis restoran dan kafe dibuka. Makanan sedap-sedap pulak tu. Kalau dah sedap tentulah mahal kan. Dalam keadaan ekonomi yang suam-suam kuku ni sepatutnya kena berjimat cermat. Tak boleh selalu makan di luar. Tapi alangkah kesiannya kita yang bekerja siang malam ni tapi kena ikat perut dan nafsu makan pulak kan?

So jom kita tengok cara berjimat ketika makan di luar. Saya selalu juga praktikkan cara ni terutama ketika makan bersama kawan ofis yang sama-sama nak berjimat.

Langkah pertama : 
Study menu tu betul-betul. Kalau di restoran mahal selalunya ada ditulis detail makanan tersebut. Contoh macam dibawah. Jadi pastikan anda ambil makanan yang ada pelbagai jenis item tetapi harga yang rendah.



Langkah kedua :
Ketika anda.dan rakan memilih menu, pastikan menu yang diambil adalah berbeza. So boleh la sharing. Tak adalah membazir if tak abis. Sharing is caring ye dak.



Langkah ketiga :
Elakkan menu yang simple. Contoh seperti nasi goreng. Sebab kandungan bahan di dalamnya tidak terlalu pelbagai. Instead, cuba menu seperti lamb or.chicken grill. Kat.situ shj ada potato, salad, cheeze & of coz chicken or lamb yang besar.



Langkah keempat :
Ketika memilih minuman, kalau boleh ambil plain water atau sky juice shj. Iaitu air kosong. Selalu redtoran mahal ni minuman drg memang mahal.smpai mencecah belasan ringgit untuk jus shj. Kalau ambil kopi or teh pula dalam rm5 macam tu. So lepas ni order sky juice je k! Dekat minuman shj anda dh jimat banyak.



Amacam? Boleh guna pakai tak idea ni? Pasni leh try k!

Untuk memastikan anda tidak terlebih berat badan atau untuk menurunkan berat badan boleh ambil set kurus shaklee.

Herbalax - cuci usus
Lecithin - pecah lemak.ke titisan kecil
Alfalfa - tarik lemak & toksid keluar dari badan
ESP - pengganti makan malam & bina otot supaya tak menggeleber

Nak set kurus shaklee murah? wassap lia 012-2827736

No comments:

Post a Comment