Simptom-simptom Kencing Kotor Dan Cara Rawatan

Tubuh badan wanita  ni agak sensitif juga. Mudah diserang sakit dan juga jangkitan kuman. Terutamanya di bahagian sulit wanita termasuklah saluran kencing. Antara jangkitan yang melibatkan bahagian sulit wanita ialah kencing kotor.

Image result for uti

Kencing kotor juga dikenali sebagai UTI iaitu Urinary Traact Infection.

Penjagaan kebersihan amat penting bagi wanita. Wanita perlu memastikan bahagian sulit dibersihkan dengan betul setiap kali selepas ke bilik air. 

Pastikan juga seluar dalam sentiasa kering dan ditukar setiap kali mandi.
Image result for panties

Elakkan dari menahan air kencing terlalu lama. Air kencing mengandungi kuman dan jika dibiarkan lama bertakung di pundi kencing boleh menyebabkan penyebaran kuman ke anggota sulit.
Image result for uti

Pemakanan juga harus dijaga iaitu dengan mengelakkan makanan yang boleh mengundang alergik. Elakkan makanan yang sedia maklum boleh menyebabkan kegatalan seperti makanan laut atau belacan dan lain-lain. 

Kerapkan mengambil air putih kerana air putih antara salah satu agen detox yang berfungsi menyingkirkan toksid keluar dari badan.

Image result for plain water


Kenapa wanita mudah diserang kencing kotor?

1. Perubahan hormon yang tinggi akan menyebabkan beberapa perkara yang menjurus kepada masalah kencing kotor. Wanita ni ada pelbagai hormon, bermula dari hormon ketika awal akil baligh, ketika haid, hamil dan hormon disebabkan emosi seperti stress dan sebaginya.

2. Kekuatan otot saluran kencing uterer dan pundi kencing bertambah lemah menyebabkan ia merenggang dan melambatkan pengaliran air kencing. Otot saluran kencing boleh menjadi lemah akibat proses kehamilan atau kerap melakukan hubungan kelamin.
3. Rahim semakin membesar ketika hamil dan menekan salur kencing ureter daripada luar menyebabkan pergerakan air kencing tersekat.
4. Air kencing wanita hamil lebih berasid dan lebih mengandungi gula.

Apakah simptom-simptom kencing kotor ketika hamil? Anda perlu tahu simptom-simptom ini supaya langkah penjagaan dan rawatan seterusnya boleh diambil dengan segera. Jangan dibiarkan sehingga kencing kotor menjadi kronik. Sakit tau.


Simptom-simptom :

1. Kerap terasa membuang air kecil namun gagal mengeluarkan air kencing yang banyak.
2. Rasa sakit dan pedih ketika membuang air kecil.
3. Air kencing berdarah dan berbau busuk.
4. Rasa sakit ketika melakukan hubungan intim dengan suami.
5. Demam.

Untuk merawat kencing kotor, akan disarankan untuk mengambil Set kencing Kotor Shaklee iaitu terdiri Garlic Complex  dan juga Alfalfa Complex.

GARLIC
Image result for set kencing kotor shaklee
Garlic memang kaya dengan antibiotik semalajadi. Boleh bertindak dalam membasmi kuman dengan cara selamat dan semulajadi. Anda boleh juga kunyah bawang putih tetapi bukan semua tahan dengan rasa dan bau bawang putih. Kapsul Garlic Shaklee membantu memudahkan pengambilan bawang putih setiap hari. 
Fungsi garlic untuk rawatan kencing kotor ialah membasmi kuman di kawasan sekitar pundi kencing sehingga ke saluran kencing. 
Banyak lagi khasiat bawang putih untuk manfaat tubuh badan kita. 

Harga Garlic Shaklee ialah RM 50.35 untuk 60 kapsul.


ALFALFA
Image result for alfalfa shaklee
Dipercayai sebagai tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia. Ianya turut berfungsi dalam mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor.
Di bawah adalah lain-lain kegunaan Alfalfa Shaklee untuk pelbagai masalah kesihatan.
Image result for alfalfa shaklee
Alfalfa berharga RM56.98 untuk 330 biji dan RM103.35 untuk 700 biji.

Anda ada simptom kencing kotor? Anda mahu merawat masalah kencing kotor anda? Hubungi saya di 018-5776940. Konsultansi dan cara pengambilan akan diajar beserta lain-lain tips kesihatan.






No comments:

Post a Comment