Cara Merawat Luka Lepas Bersalin Dengan Protin

Ibu-ibu yang melahirkan pasti akan mengalami luka sama ada luka bersalin normal (episotomi) atau luka pembedahan (ceaserean).

Luka lepas bersalin perlu dijaga dengan baik bagi mengelakkan jangkitan bakteria. Luka perlu sentiasa dicuci dan dikeringkan. 

Bagaimana untuk mempercepatkan proses luka?
Pertama kali kita perlu mengambil kesemua nutrien bagi proses penyembuhan luka. Kemudian kita perlu tahu komponen utama nutrien yang penting dalam pembentukan sel-sel baru. 

>> Protein merupakan komponen utama dalam proses penyembuhan luka. Kekurangan protein menyebabkan tempoh penyembuhan menjadi lambat. Oleh kerana protein penting dalam penyembuhan luka, ibu selepas bersalin digalakkan mengambil protein. Protein boleh dijumpai dari daging, ikan, susu mahupun kekacang.



Namun selepas bersalin, kita banyak terikat dengan pantang selepas bersalin yang menyekat kadar pengambilan protein dalam menu berpantang. Oleh itu ibu-ibu perlu mencari kaedah lain bagi mendapatkan protein.

Bagaimana Shaklee membantu dalam memberi protein yang terbaik?

ESP Shaklee menjadi kegemaran ramai kerana khasiat dan rasanya yang lazat. Esp shaklee merupakan sumber potein yang terbaik. Esp membekalkan 1gram protein soya non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 asid amino penting. Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, esp adalah rendah lemak, bebas laktosa dan kolesterol.

ESP SHAKLEE :
  • Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan suber tenaga yang konsisten
  • Protein soya membantu mengurangkan kolesterol
  • mengandungi 5 vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian dan isoflavones
  • Protein soya non-GMO ini dihasilkan dibawah satu program yang digelar Identify Preservation Program (IPP) dimana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.
#keburukan mengambil soya yang selalu dikaitan dengan kanser dan alergik kulit adalah kerana pengambilan soya yang bukan non-GMO. 

Tahukah anda?
1 hidangan esp shaklee mengandungi protein bersamaan
------ 2 kali ganda protein dari daging merah
------ 4 biji telur
------ 12 gelas susu

Cara Pengambilan Esp Shaklee
Sehari maksimum adalah 3 sudu besar. Ini bagi melakkan bebanan pada ginjal.
Setiap hidangan disarankan sebanyak 1 sudu besar esp dicampur bersama minuman lain dan dibancuh menggunakan shaker.

Esp tidak boeh dibancuh dengan air panas kerana ini akan memusnahkan zat sera protein didalamnya. Bancuh menggunakan air sejuk atau air suam.

Contoh resipi minuman esp:
1 sudu esp + susu segar
1 sudu esp +  milo
1 sudu esp + horlicks
1 sudu esp + nesvita 3 in 1
1 sudu esp + ribena
1 sudu esp + twister 

Semua sedap2 belaka.. bukan sahaja sedap, malah mengenyangkan, berkhasiat dan juga menghilangkan tenaga.

Harga runcit normal ESP SHAKLEE adalah RM150.00





No comments:

Post a Comment