Menyusui Dengan Puting Tenggelam Atau Inverted Nipple

Puting tenggelam atau inverted nipple kerap juga menjadi salah satu penyebab ibu-ibu gagal menyusui bayi mereka. Bagaimana rupa inverted nipple tu? Lihat gambar dibawah. Adakah puting anda seperti dibawah?

Memang sangat sukar untuk menyusui bayi dengan puting yang tenggelam. Bayi tidak akan dapat menghisap puting payudara sekaligus menghalang susu daripada keluar. 

Akibatnya bayi menangis kelaparan dan ibu-ibu seterusnya mengambil ikhtiar dengan memberi susu formula. Amat sedih jika keadaan ini berlaku apatah lagi jika ibu tersebut memang dikurniakan dengan susu badan yang banyak.

Jadi apa langkah yang perlu diambil jika anda mempunyai puting yang tenggelam? 

1)  Pertama sekali, sebelum bersalin lagi anda harus selalu mengurut puting payudara dengan menariknya keluar. Lakukan dengan bantuan minyak kelapa atau minyak zaitun untuk mengelakkan kulit payudara melecet. Jika dilakukan setiap hari, anda boleh melihat hasilnya iaitu puting yang semakin timbul

2)  Seterusnya, apabila anda telah melahirkan bayi anda, anda boleh mula pam payudara menggunakan breast pump yang ada dijual di pasaran. Teruskan menyusui bayi anda terus dari payudara. Bayi yang baru lahir mempunyai perut yang sangat kecil justeru itu hanya memerlukan susu yang sangat sedikit untuk kenyang

3)  Anda juga boleh menggunakan bantuan nipple shield untuk memudahkan bayi menghisap dari payudara


Semoga info yang diberikan pada entry kali ini dapat membantu anda yang mempunyai masalah puting tenggelam.

Jika anda ingin mendapatkan sebarang konsultansi berkaitan penyusuan atau ingin mendapatkan supplement bagi ibu mengandung juga ibu yang menyusu anda boleh hubungi saya, Lia di 018-5776940 (whats app juga boleh).

Terdapat Set Ibu Mengandung, Set Bersalin juga Set Menyusu yang boleh membantu anda mencapai tahap kesihatan yang optimum seterusnya membantu anda menjayakan misi penyusuan bayi sehingga 2 tahun.


Supplement Shaklee adalah selamat untuk ibu dan bayi.

Lia
Pengedar Shaklee Ipoh
018-5776940



No comments:

Post a Comment