Punca Haid Lambat

Setiap wanita pasti akan meras risau jika haid lambat datang pada setiap bulan. Hal ini akan bertambah rumit bagi wanita yang telah berkahwin dan sedang merancang kehamilan. Haid lambat juga menjadi punca kesukaran hamil.

So setiap wanita seharusnya mengambil berat masalah haid. Cepat-cepat ikhtiar untuk mendapatkan rawatan jika ada masalah haid lambat. Gaya hidup yang sihat juga penting untuk mengelakkan haid lambat.


Di bawah ada antara punca haid lambat.

Tekanan Atau Stress
Tekanan boleh menggangu hormon dan seterusnya menggangu kitaran haid yang normal dan menjadi punca haid lambat

Menyusu Badan
Ibu yang menyusu badan juga akan terganggu kitaran haidnya.

Berat Badan Berlebihan
Berat badan berlebihan akan menganggu hormon estrogen dalam badan. untuk malsah ini, kitaran haid boleh dibetulkan dengan mengawal berat badan ke tahap normal. Namun jika badan akan terlalu kurus juga akan turut menganggu kitaran haid. Oleh itu berat badan yang ideal adalah sangat penting.


Masalah Kesihatan
Masalah seperti PCOS juga boleh menyebabkan haid lambat

Masalah Kalenjar Tiriod
Masalah tiriod juga boleh menyebabkan haid lambat di sampping membuatkan anda merasa berdebar dan berat badan menurun secara mendadak.

Hormon Prolaktin
Hormon Prolaktin yang berlebihan akan menghalang pengeluaran telur  atau ovum dan menganggu kitaran haid

Ubat-ubatan
Ubatan juga boleh menganggu kitaran haid. Ini termasuk ubat pencegahan kehamilan seperti suntikan atau pil dan juga implanon. Bagi sesetengah kes, terdapat juga wanita yang langsung tidak di datangi haid kerana mengambil ubat seperti implanon.

Hamil.
YA! Jika haid anda lambat, kemungkinan besar juga anda telah hamil. So, Tahniah!!

Okey dibawah ni ada link untuk merawat haid yang tidak teratur menggunakan supplement Shaklee. Bukan sahaja haid kembali normal malah kulit juga makin cantik.


Lia. Pengedar Shaklee Ipoh. 
018-5776940


No comments:

Post a Comment