Rambut mahkota wanita

Rambut adalah aset bagi seorang wanita. Namun rambut adalah amat mudah mendapat masalah seperti kelemumur, rambut bercabang dan yang paling selalu dialami oleh wanita terutama wanita selepas bersalin adalah masalah rambut gugur.

Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari. Ini adalah kersna hormon (dalam darah) yang berubah
setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.

Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan kembali normal apabila bayi menjagkau umur 1 tahun.
Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baru. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.

Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baru bersalin boleh hilang antara 50-100
urat rambut setiap hari.

Selepas bersalin, tahap estrogen menurun. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.

Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka gugur setiap hari.

Masalah rambut gugur ini boleh diatasi dengan pengambilan makanan yang tinggi protein, omega 3 dan zinc .

Pengambilan protein amat penting untuk proses pembinaan semula sel termasuklah sel rambut. Ini kerana sebahagian besar rambut berasal dari protein. Maka pengambilan protein yg selamat dan sihat boleh membantu menguatkan dan menyuburkan pertumbuhan rambut. ESP merupakan sumber protein terbaik dan selamat untuk kita. Mengandungi kesemua 9 asid amino yang diperlukan oleh badan kita, ESP insyaALLAH boleh membantu membekalkan protein yang berkualiti dan selamat untuk pertumbuhan rambut yang sihat.

Zinc merupakan mineral terpenting yang terdapat dalam setiap sel badan kita. Zinc shaklee yang dicampur dengan barli dan alfalfa ini sangat bagus untuk menguatkan rambut dan mencegah keguguran rambut akibat perubahan hormon selepas melahirkan anak. Selain itu zinc juga sangat berperanan dalam memastikan pertumbuhan akar rambut yang kuat dan sihat serta mencegah rambut dari terus gugur.Ia turut membantu sel-sel tubuh menjaga hormon dalam penyerapan vitamin lebih baik untuk pertumbuhan rambut.

Lemak penting omega-3, vitamin B12 dan zat besi juga diperlukan untuk memelihara kesihatan kepala, mengurangkan kekeringan pada rambut serta kulit kepala. Selain bertindak sebagai perangsang perkembangan otak terutamanya kanak2, asid lemak yang terdapat di dalam omega guard boleh membantu memelihara kesihatan kulit kepala dan rambut.

No comments:

Post a Comment