Petua Mengurangi Sakit Tulang Ketika Hamil

sakit di bahagian pelvis ketika hamil
Ramai wanita hamil mengalami sakit bahagian belakang dan pinggul ketika hamil. Ini adalah kerana proses pengembangan otot-otot di bahagian pelvis yang menampung pembesaran rahim anda. So, di bawah ini terdapat beberapa cara yang boleh membantu mengurangi kesakitan tersebut.

1.   Bersenam

senaman ibu hamil
Ya, wanita hamil juga perlu bersenam. Bukan baring atas katil je tau. Buat senaman ringan seperti senaman regangan. Senaman membantu melonggarkan dan melembutkan otot-otot badan dan seterusnya membantu proses pembesaran tulang pelvis anda. Tak adalah nanti terasa macam nak patah je pinggang tu.

Duduk bersila dengan menemukan kedua-dua tapak kaki merupakan senamaan yang paling mudah dan berkesan. Anda akan merasa lega setelah melakukan senaman ini. Selain dari meredakan ketegangan otot, senaman ini juga bagus untuk membantu kelancaran ketika proses kalahiran nanti. Ibu-ibu semua kena rajin bersenam ye.


2.   Baring mengiring

tidur secara mengiring
Elakkan baring terlentang dan sebaliknya amalkan baring secara mengiring. Rahim yang berat dengan kandungan akan memberi beban kepada tulang belakang dan pinggang anda dan seterusnya menyebabkan anda berasa sengal-sengal otot. Penggunaan bantal yang besar yang ditindih di bahagian perut dan belakang badan membantu menyokong bentuk badan ibu hamil dan sekaligus membantu memberi keselesaan ketika tidur.

3.   Ostematrix dan B Complex

Ostematrix

Ibu hamil amat digalakkan mengambil Ostematrix sebanyak 4 biji sehari iaitu 2 biji pada waktu pagi dan 2 biji pada waktu malam. Pengambilan Ostematrix memang sangat membantu untuk memastikan anda mendapat bekalan kalsium yang mencukupi sepanjang tempoh kehamilan. Ini merupakan berdasarkan pengalaman saya sendiri. 

B Complex

Gabungan vitamin B di dalam B Complex pula membantu memberikan ketenangan otot dan fikiran kepada ibu hamil. B Complex telah terbukti dapat mengurangi stress bagi sesiapa yang mengamalkannya.

Gabungan Ostematrix dan B Complex amat terbaik bagi masalah sakit tulang pelvis dan juga sakit pinggang bagi ibu hamil. Gabungan dua vitamin ini juga boleh membantu mengurangi sakit kepala juga migrain. So ibu hamil tak perlu ambil pil tahan sakit lagi if sakit kepala menyerang ye. Tidur ibu hamil juga akan lebih lena dengan pengambilan vitamin ini. Tak percaya? Cubalah!

Sila hubungi saya di  018-5776940 untuk pembelian vitamin ini serta kaedah pengambilan dan lain-lain konsultansi berkaitan. Saya sedia berkongsi masalah serta pengalamn sepanjang tempoh kehamilan dan kelahiran bayi saya.

No comments:

Post a Comment