Anak kuning?

Kebanyakkan ibu-ibu yang baru lepas melahirkan pasti akn merasai pengalaman anak yang menghidapi demam kuning. Demam kuning atau jaundice kerap terjadi kepada bayi yang baru dilahirkan. Demam kuning ini akan mula dikesan pada usia bayi seawal 4 hari. 


Tanda-tanda anak yang mengalami demam kuning adalah bahagian badan tertrntu berwarna kuning seperti di celahan hidung, pipi, dada dan juga bola mata. Bayi yang mengalami demam kuning akan berkelakuan kurang aktif dan akan kerap tidur.

Pengalaman saya dalam menangani bayi yang demam kuning banyak mengajar saya dalam mengendalikan bayi serta menguruskan urusan bagi pemeriksaan bayi demam kuning.
Bayi yang mengalami demam kuning perlu dibawa ke hospital hampir setiap hari bagi menjalani pemeriksaan bacaan bilirubin dalam darah. Ini bagi memastikan kadar kandungan bilirubin tidak melebihi paras bahaya.

Sampel darah akan diambil dari tapak kaki bayi. Pengalaman melihat sampel darah diambil dari tapak kaki bayi amat memilukan. Ibu-ibu harus bersabar sepanjang proses pemeriksaan dilakukan. 

Setiap kali bayi Lia dicucuk tapak kakinya, setiap kali itulah air mata saya menitis! 

Sampel darah ini kemudiannya akan dihantar ke makmal untuk dianalisa. Jika paras bilirubin dalam paras tinggi, bayi akan dimasukkan ke dalam wad untuk menjalani rawatan menggunakan lampu biru. Lampu biru ini bertujuan menyahkan bilirubin dari dalam darah bayi melalui air kencing dan najis bayi.

Pelbagai petua yang ada kononnya untuk menurunkan paras kuning bayi. Dari mandi daun kucai sehingg beri susu kambing kepada bayi, Lia rasa semua petua di atas mungkin tidak boleh membantu menurunkan paras kuning bayi.

Paras kuning bayi akn turun sedikit demi sedikit siring dengan usia bayi. Apabila byi telah mencapai umur 14 hari, kadar kuning yang ada di dalam tubuh bayi sudah tidal merbahaya kepada bayi kerana taknya telah dilindungi oleh sejenis selaput.

Namun begitu, bagi mengelakkan paras kuning bayi naik terlalu tinggi dalam masa 14 hari selepas kelahiran, ibuibu boleh mengambil supplement Shaklee iaitu ESP, B Complex dan juga Vitamin C.

  • ESP Shaklee ialah milk booster. Supaya bayi sentiasa mendapat susu yang mencukupi. Susu ibu adalah satu-satunya ubat untuk turunkan kuning bayi.
  • ESP Shaklee : RM150 (2-3 bulan) 
  •  B Complex memberi tenaga kepada ibu. Menguatkan sistem saraf ibu dan juga anak. Membantu ibu mengawal emosi dan membendung post partum depression.
  • B Complex RM52 (4 bulan)

No comments:

Post a Comment